Pages

Sunday, March 27, 2011

clinical sgt fun sbnrnya

dh hampir 2 bulan ak klinikal kt medan nie..
bg ak klinikal best sbnrnya sbb ak br la nmpak ap yg ak blaja slama nie..
pastu layan kerenah pesakit suma..
mcm2 ragam pesakit yang kemungkinan ak xmgkn jumpa kt mesia..
ak rs bersyukur ak dpt klinikal kt medan nie..
sekurang2nya ak dapat ilmu tambahan yang mungkin ak xmgkn dpt kt mesia..


fun mmg fun..
tp adakalanya stress gak sbb kene siapkan kes dalam jangka waktu yang ditetapkan..
kalu tak dpt siapkan alamatnya mengulang la next time..
tp jika kite hanya pikir pasal diri sndri je..
memang la kite akn stress gler babas sbb kene ngulang bagai..
tp jika kite amik positif dier..
insyaallah kite akn redha dgn ketentuan Allah..
sesuai dengan kepercayaan dlm Islam yg ke-6 yaitu prcaya pada qada' & qadar..
semuanya dh ditentukan sejak azali..
kite cuma mampu berusaha dan akhirnya ditentukan oleh Allah..


yg pnting kite harus ingat..
semua yang kite dpt nie bkn hasil usaha kite semata-mata..
tetapi dengan izin-Nya..
kalu x..
usaha la gler babi cm mn pun tp klu xde izin-Nya..
mmg xdptla hasil sperti yang diharapkan..


sbb tu xperlu la kite nk menipu, dengki dengan orang lain, kedekut dalam menjalani kehidupan terutama zaman klinikal nie..
semua benda dh ditetapkan..
klu dpt izin-Nya insyaallah leh setel suma..
xyah nk bt kejahatan suma..
sbb nnt kite suma dikumpulkan kt padang masyar..
yang penting kite perlu berusaha dan percaya serta doa kpd Allah..
insyaallah dipermudahkan..

bencana merata-rata..

akhir2 nie kalu baca paper must ad cite pasal bencana alam yang berlaku merata tempat...
sperti biasa mereka akan cakap keje mother nature..
tp kalu kite pikir dari sisi lain..
itu la tanda2 peringatan Tuhan pada kite supaya kurangkn dose dan akhirnya bertobat dari melakukan dose..
sebab apa..??
sebab tu suma peringatan bahwa kiamat mungkin esok luse..
andaikata kiamat dalam mggu nie..
xyah hitung-hitungan di neraca mizan..
mgkn dh kn cop neraka kt dahi dh..

namun begitu, kite suma sebagai manusia sntiasa lemah trhadap godaan syaitan dan akhirnya melakukan dose..
akan tetapi keuntungan umat nabi Muhammad bahwa kite mudah mendapatkan keampunan Tuhan..
oleh itu, marilah kite sama2 meminta ampun pada Allah dan berdoa agar kite suma terhindar dari bencana alam yang begitu tragis...


p/s: sekadar mengingati diri sendiri disamping peringati orang lain..

Tuesday, March 22, 2011

ibarat rektor nuklear jepun meletup

permulaan mggu yg xbrapa nk best..
pagi2 calo dh bt hal..
gado ngn ak sbb bajet dorg lg power dari ak..
hello..
ak blaja teori 4 tahun ye..
so ko just bwkkn pasien je la..
xyah beria nk bagi ak lecture plak..
haih..

lepas 2 koas yg bt PU...
nie pun bikin panas gk..
ap la salahnya korg mnta kbenaran nk gune dental chair 2..
bkn men sebat je n bg alasan dh tnjuk kt dokter pasiennya..
padahal 1/2@sejam kmudian pun pasien ko xsmpi2..
WTF..
dh la bt prangai cm palat and selfish..
pastu bole plk korg amik tang byk2 pastu smbunyikn..
pasien xsmpi pun xde lg..
ko nk cabut ap?
cbut bulu penis ngn vagina ko ke?
WTF lg..


kt hidup dlm dunia koas nie..
jgn ler nk pentingkn diri je smata2..
mgkn tme koas ko leh siap cpt dengan perangai bangsat ko 2..
tp kt dunia luar nnt..
mungkin xsemudah yg ko sangka jika ko teruskn perangai celaka 2..

p/s: ak emosi bkn sbb ap.. cuma ak rs brslh ngn pasien ak smpi kn pndh 3 kali sblm ak dpt berikan layanan sesuai yang diminta pasien...

Tuesday, March 8, 2011

siapa yg dokter skrg.. memandai je..

Dari Abu Abbas, Sahil bin Saad As-Sa'idd r.a, berkata : " Telah datang seorang lelaki kepada Rasulullah SAW dan bertanya : ' Ya Rasulullah, tunjukkan aku suatu amalan, sekiranya aku buat, nescaya aku dicintai oleh Allah dan orang ramai. ' Maka dijawab Nabi : ' Hendaklah zahid di dunia, nescaya engkau dicintai oleh Allah dan engkau zahid pada apa yang ada di sisi manusia, maka nescaya engkau dicintai oleh orang ramai. 

Thursday, March 3, 2011

berikan peluang

stiap manusia yg ad kat muke bumi nie dikira bertuah sbb terpilih tuk jalani khidupan kt dunia smentara nie..

bukan semua dari berjuta-juta sperma yang dipancutkan dapat hidup di dunia nie..

hanya yang terpilih dan mempunyai daya saing yang tinggi mampu merintangi segala cabaran dan halangan..

namun pada hakekatnya..

bukan semua manusia yang terpilih ini berjaya dalam menjalani kehidupannya..

ada yang berjaya sampai ke puncak..

dan ada juga yang tersungkur di pertengahan jalan..

dan ada juga yang lebih parah berputus harapan untuk meneruskan kehidupan..

ke mana hilangnya sifat "terpilih dan berdaya saing" itu???

spatutnya mereka yg dah berjaya memberi peluang kepada mereka yg kurg bernasib baik..

bukan hanya memikirkan diri sendiri dan kluarga smata-mata..

jika semua org diberikan peluang sama rata..

kite semua akan dapat menikmati kehidupan kat dunia nie dengan best..