Pages

Tuesday, December 27, 2011

don't trust the school



p/s: sekolah hanya menjadikan kita seorang yang bijak tapi pengalaman mengajar kita erti manusia


Monday, December 19, 2011

don't judge by its cover

do you love to judge somebody right on the spot when u see them?


don't you think it is wrong to do that?

shouldn't we think positively about others before we came to a conclusion?


shouldn't we leave the judgement to Allah 

we should  punish the sinful act but not the doer..

as every person have their own reason to that and we should think about it

how to do that?

 
there is two tips to follow and insyaAllah we will be a good muslim and a true follower of Nabi Muhammad s.a.w.

1. suspend your judgement right away when you what to judge somebody

2. MOST IMPORTANT to consider what you don't know before we judge somebody...


p/s: some of the grammars kinda out of order.. my mistakes..

Friday, December 16, 2011

aku ok



hiburan itu menyeronokkan tapi jangan sampai melalaikan..
buruk padahnya..


Thursday, December 1, 2011

every children is special

masa berlalu begitu pantas..
rasanya baru je semalam tahun baru..
sekarang telah masuk bulan disember yaitu bulan terakhir bagi tahun 2011..
cuma tinggal setahun lagi sebelum dunia akan menerima bencana paling besar @ kiamat...
*orang mayan yang dah mati berjuta-juta tahun dahulu cakap.. tu pun ada orang percaya*

namun, hakikatnya apa sahaja yang telah kita lakukan sejak 11 bulan lalu??


*cerita yang penuh inspirasi dan mengajar erti manusia yang sebenarnya*

Monday, November 28, 2011

malaysia kalah dengan bahrain




saintis telah berjaya dengan projek genome manusia..
secara tidak langsung semua penyakit keturunan manusia dapat dikaji..
mungkin suatu masa nanti kita dapat buang gen yang rosak dan tambah gen yang terbaik dalam diri kita..
adakah ia melanggar kuasa Tuhan?
kalau melanggar..
kenapa ilmu tersebut diberikan pada manusia?
renung-renungkan dan selamat beramal..




Friday, November 25, 2011

devdas



what a wonderful world we live in..

everything is gorgeous and marvellous..

so, don't forget to enjoy everything and every moments to the fullest..



Tuesday, November 22, 2011

Malaysia menang sepak bola final sea games 2011




selagi kita dipanggil manusia...

susah nak bersyukur dengan apa yang ada...

cuma hanya tahu..

mengkritik

mengeji

merendahkan orang lain

komplen je keje

melakukan sesuatu atas dasar ada keuntungan untuk diri sendiri


adalah lebih baik kita menikmati kehidupan ini dengan penuh rasa syukur dan menghargai setiap sesuatu disekeliling persekitaran


Sunday, November 6, 2011

salam eidul adha

salam eidul adha kepada smua dan marilah kita mengorbankan apa punya kita supaya semua bisa merasa dan kita keseluruhannya dapat mencapai kejayaan yang abadi..





Thursday, November 3, 2011

kepuasan tidak terhingga


walaupun apa yang kita lakukan tidak seberapa..
tp ia mungkin dapat menggembirakan seseorang itu dan mengubah kehidupannya menjadi lebih baik...
operasi celah bibir dan langit-langit yang akhirnya menerbitkan ukiran senyuman di wajah keluarganya amat menyenangkan dan nikmat kepuasan yang tiada banding walaupun tanpa menerima satu rupiah sebagai imbalan..
sangat merespek dokter-dokter spesialis bedah mulut..
yang paling berharga dapat menimba ilmu yang tidak ternilai banyaknya..










Monday, October 31, 2011

only in a dream



p/s: situasi mcm nie hanya akan berlaku apabila kita semua bersatu dan tidak percaya kepada anasir-anasir luar yang cuba mengganggu-gugat kestabilan negara


Wednesday, October 12, 2011

syukran ya Allah

selama beberapa tahun ak duk blaja kat medan nie..
acapkali ak dengar membe2 ak merungut...
Indonesia nie xmaju la..
makan rasuah la..
pengurusan usu xbgs la..
xsabar nk wisuda sbb nk balik Malaysia for good la..
dan macam-macam lagi..

masing-masing punya pendapat sndri..
cuma menurut ak..
dorg tu bukan tergolong dalam orang yg mensyukuri nikmat Allah..
sepatutnya kita amik iktibar semua perkara tersebut dan jadikan pedoman di masa depan..
dan sepatutnya bersyukur dan terima kasih kepada Indonesia nie..
sbb sanggup terima korg semua..
dan jadikan korg seorang dokter maupun dentist..

so..
sila berpikiran terbuka..
jangan syiok sangat kutuk negara orang..
kalu betul Malaysia nie dh maju..
nampak sangat korang semua otak masih belum maju dan setaraf dengan orang gila..
bezanya..
orang gila dijanjikan Allah syurga..
korang blum tentu lagi dapat syurga..

p/s: seperti yang ak cakap td.. masing2 punya pendapat masing2.. so kalu ada yang terasa.. baguslah.. sila berubah segera..

Tuesday, October 11, 2011

Malique feat jamal abdillah

lagu baru malique feat jamal abdillah nie layan gk..

cuma perlu tingkat pemahaman yang tinggi je br leh paham maksud lagu nie..

nk dengar lagu nie??


layan lirik dier..


Aku minta maaf di atas segala perbuatanku
Ternyata kamu lebih suci
Dari apa yang kubayangkan

Ada teratak di hujung kampung
Bawah cermin kopak ada kotak
Tersembunyi dalamnya ada tempurung
Sembunyi bawahnya katak melalak…

Aku maafkan kamu…
Tak perlu kita bertemu
Cukup kau tahu
Yang aku…
Maafkan kamu
Tolong teruskan hidup
Jangan sebut namaku…

Atur sepuluh daktil batal yang batil
Detik dua usul ditutup satu lagi tampil
Dari halaman rusuk kiri satu susuk ganjil
Minta diisolasi dari dalil busuk jahil
Aspirasi tak serasi dengan suara bunyi

Ingkar serasi dari penghuni dan keluarga bumi
Surat wasiatnya atas paksi dalam rumi
Minta dikebumikan hidup-hidup dalam guni
Mana cepat terbang atau warna gelang tangan
Buah fikiran aneh tergantung di persimpangan
Halusinasi susuli ketandusan ihsan
Ubat parut auditori kesan artileri insan
Gagal dikesan…

Aku maafkan kamu…
Tak perlu kita bertemu
Cukup kau tahu
Yang aku…
Maafkan kamu…
Tolong teruskan hidup
Jangan sebut namaku..
Timbul tenggelam, timbul tenggelam
Acapkali terpendam, acapkali tersergam
Cermin muka kopak penuh bintik hitam silam
Ini bukan lagu rindu ini madah dendam
Kutimbang tanpa neraca di awal usia
Ku dihukum masuk neraka oleh manusia
Minta tunjuk lubang atau pintu tak dapat jawapan jitu
Jadi aku tak berganjak biarkan saja begitu
Maafkan mereka, mereka tidak tahu
Mereka tidak ramas buku, mereka segan ilmu
Mereka tidak fasih malah fasik guna kata
Kita kongsi nama bangsa tapi tidak kasta bahasa
Maafkan mereka, mereka tiada nilai
Ibu bapa lalai dari kecil dah diabai
Tanpa kasih sayang, mereka suka menyakiti
Kita kongsi warna mata tapi tidak warna hati
Atas kepala murai sekawan
Mari ku ramit kucup lehernya
Terlalu rahi dendam di angan
Sampai terkacip mulut mahirnya…
Kenapa awak tak pukul mereka…
Saya tak suka pada keganasan…
Jangan ahli sihir seru nama maharaja
Nanti segerombolan hantu bisu yang menjelma
Guna hak berfikir sebelum hak untuk bersuara
Kalau terpelajar sila guna hak miranda
Pura-pura dengar, telan tapi tidak hadam
Hafaz bila lafaz tapi mereka tidak faham
Mereka mula kiri, aku kanan bila baca
Sudah mahir rumi…
Mari tafsir Alif Baa Taa…
Alif…
Ada teratak di hujung kampung
Ba…
Bawah cermin kopak ada kotak
Ta…
Tersembunyi dalamnya ada tempurung
Sembunyi bawahnya katak melalak
Ternyata kamu lebih suci
Dari apa yang kubayangkan…




Saturday, October 1, 2011

random..

you're a gift..
you're a gift I never dreamt that i ever want or need of,
and everyday i will show you that you are the gift that I deserved,
you make me the best person i could ever learn to be,
and I wanna spend and love my life with you


 

Monday, August 15, 2011

merdeka di bulan ramadhan..

taun lepas ak jadi skizo kejap.. 
mna taknya suma sprti xpercaya bler ak ckp xnk blk raya...
sampai bapak ak call ak byk kali btul ke xnk bli tiket balik raya.. 
dan disebabkan ak xbalik raya juga la ak trasa mcm duk kt negara barat..
sebab apa..
sebab semua orang kat kg ber"skype" ngn ak..
rs sgt lawak kot..
haha..
atok n nenek ak trasa aneh sbb 1st time gune skype..
*so modern my grandparents*
then bler raya tiba..
nangis xde la cuma ak trasa kurg trasa raya sbb lemang, ktupat, ayam masak merah, rendang daging, suasana dier dll...
so untuk pertama kalinya ak sgt excited tuk blk raya tahun nie..
mgkn efek xblk raya tahun lepas kot..
mmg ptt diamalkan skali skala bler suasana raya xmampu dikecapi lagi..
haha..


Wednesday, July 6, 2011

proud to be malaysian

"bahasa jiwa bangsa"

that's the phrase being used nowadays as "somebody" said the official language for Malaysia is ENGLISH instead of BAHASA MALAYSIA..

even the government had made a drastic move by abolished English as medium for teaching maths and science..

why is this happening in Malaysia?

we are afraid if one day everybody in Malaysia will only knows and speak English as Bahasa Malaysia has extinct..

then everybody will compare Malaysia with Japan and Korea, why they can be a successful and developed country even they speaks their own mother language everyday?

come on guys, please be logical and rational..

they are the inventor and pioneer in science and technology, but we as Malaysian are one of the biggest user in the world as we only knows to invent something radical such as street protesting..

what if we channel our energy from protesting and complaint about life to invent something or create a new theory about this temporary world..

if that happen, then we can discard or even banning English in our life..

but in reality, to be a developed nation, we MUST use ENGLISH as a medium in everyday life as new knowledge are in ENGLISH but not in Bahasa Malaysia..

if we use English, doesn't mean we ignoring the Bahasa Malaysia by make it our second language..

this is because..

everybody should respect the Bahasa Malaysia as our first language and be proud of it although we don't show it to the world..

by doing that, we will be a matured nation and envied by the others..

p/s: in akhirat there is no English or BAHASA MALAYSIA.. only the quran language which is the ARABIC..


Monday, July 4, 2011

kembali ke pangkal jalan

9 julai malaysia akan menjadi tumpuan dunia..
"sebahagian" rakyat akan berdemostrasi di jalanan..
dan jika berlaku...
kerajaan akan terpaksa mengambil tindakan keras..

sekarang..
cuba kita kembali mengingat sejarah zaman Rasullah..
pernah ke Rasullah dulu..
mengajak pengikut-pengikutnya berdemostrasi kepada bani quraisy..
apakah demokrasi kita sekarang yang menghalalkannya...
ye..
memang betul sistem yang digunapakai di Malaysia..
merupakan tinggalan sekular oleh penjajah kita dahulu..
dan ini tidak bermakna bahwa kita boleh berdemostrasi..
dengan mengatakan ia merupakan hak sebuah negara demokrasi yang idea asalnya dari musuh Islam..

sepatutnya segala ketidakpuashatian kita pada pemerintah..
hendaklah dibawa ke meja rundingan..
bukan dengan cara mengajak orang ramai melakukan hal yang disukai syaitan..
yaitu berarak dijalanan sambil mengutuk dan mengeji sesama umat manusia..

dan kepada kerajaan juga..
janganlah terlalu angkuh dengan kuasa yang dimiliki..
ingatlah kembali semua itu amanah dari rakyat untuk memimpin supaya berjaya dunia dan akhirat..

sebab itu..
kita semua seharusnya menjaga keharmonian negara kita..
orang luar memang akan suka melihat kita dah mula menjadi huru-hara..
ini dikarena meraka terlalu cemburu dengan salah satu nikmat yang Allah berikan..
kita semua seharusnya bukan bersyukur pada pemerintah tetapi kepada Allah kita bersyukur..




Saturday, June 25, 2011

yahOOO..!!!

last day at conservative..
monday will be at public health...
looking forward for it..
yeah...!!



Wednesday, June 22, 2011

Hadis 40 - 2

Dari Umar Ibnul-Khattab r.a, katanya : Sedang kami duduk di dalam majlis bersama 

Rasulullah SAW pada suatu hari, tiba-tiba mucul di dalam majlis itu seorang laki-laki

yang berpakaian serba putih, berambut terlalu hitam, tiada kesan bahawa ia seorang

musafir, dan tiada antara kami yang mengenalinya, lalu duduk ia bersama Rasulullah

SAW, dan ditemukan kedua lututnya dengan kedua lutut Rasulullah SAW serta

diletakkan kedua tapak tangannya ke atas kedua paha Rasulullah SAW, lalu berkata :

Sipemuda : Khabarkan aku tentang Islam ? Rasulullah : Islam, iaitu hendaklah

mengucap syahadat - bahawa tiada Tuhan melainkan Allah Ta'ala dan bahawasanya

Muhammad itu Rasulullah, dan hendaklah bersembahyang, mengeluarkan zakat,

berpuasa pada bulan Ramadhan dan menunaikan haji ke Baitullah apabila berdaya ke

sana. Sipemuda : Benar katamu. ( Berkata Umar r.a : Kami merasa hairan kepada

tingkah laku sipemuda itu, dia yang bertanya dan dia pula yang mengiyakannya )

Sipemuda : Khabarkanlah kepada ke tentang Iman ? Rasulullah : Hendaklah engkau

beriman kepada Allah, Malaikat-MalaikatNya, Kitab-KitabNya, Rasul-RasulNya, Hari

Akhirat dan hendaklah engkau beriman kepada taqdir Allah yang baikNya atau yang

burukNya. Sipemuda : Benar katamu ! Khabarkanlah kepadaku tentang Ihsan ?

Rasulullah : Hendaklah engkau menyembah Allah seolah-olah engkau melihatNya.

Sekiranya engkau tidak dapat melihatNya sesungguhnya Allah sentiasa dapat

melihat engkau. Sipemuda : Khabarkan padaku tentang hari kiamat ?. Rasulullah :

Tiadalah orang yang ditanya itu lebih mengetahui dari orang yang bertanya.

Sipemuda : Khabarkan padaku tentang tanda-tandanya ? Rasulullah : Apabila

hamba perempuan melahirkan tuannya sendiri ; Apabila engkau melihat orang yang

berkaki ayam, tidak berpakaian, pengembala kambing ( berbangga ) membina

bangunan yang tinggi-tinggi. ( Kemudian beredar keluar sipemuda itu dari majlis

tersebut ) : Rasulullah : Tahukan anda wahai Umar siapakah pemuda yang menyoal

kau tadi ? Umar Al-Khattab : Allah dan RasulNya jua yang mengetahui. Rasulullah :

Itulah Jibril a.s yang telah mendatangi aku untuk mengajarkan kamu pelajaran

agama kamu.


Monday, June 20, 2011

Hadis 40

hadis 1

Hadis Pertama 

" Dari Amirul Mukminin Umar Al-Khattab r.a katanya : " Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda : Hanyasanya amalan-amalan itu adalah (bergantung) kepada niat, dan hanyasanya bagi setiap manusia itu apa (balasan ) yang diniatkannya. Maka barangsiapa yang berhijrah kepada Allah dan RasulNya, maka hijrahnya itu adalah kepada Allah dan RasulNya. Dan barangsiapa yang berhijrah kerana dunia yang ingin ia memperolehinya atau kerana seorang perempuan yang ingin ia menikahinya, maka hijrahnya itu adalah atas apa yang ia berhijrah kerananya.'

Saturday, June 11, 2011

proses yang mematangkan

sekarang clinical kat departemen konservasi gigi..
ala keje tambal2 gigi suma 2 la..
lg 2 mggu tinggal sebelum tukar ke departemen laen...
kasus minreq masih blum siap..
padahal org lain dah siap nak masukkan pasien ujian lagi..
ak baru tergedik-gedik nak memahirkan diri...
namun begitu la ak..
orang lain dh masuk gear 5 awal2 lagi..
ak ujung-ujung baru nk dapat ketrampilan dier..
maybe im a slow leaner..




tapi xpe..
yang penting ak patut bersyukur dengan apa ilmu dan skill yang ak dapat selama ini..
walaupun agak terlambat tapi nnt khidmat aku disukai oleh orang ramai..
bukan sebab ak nk kejar wang ringgit biler rawat pasien..
ak memang bertekad nak abdikan diri pada masyarakat kat klink krajaan je..
so isu mata duitan xkan tmbul hanya ingin menimbulkan rasa gembira pada pasien yang memerlukan bantuan..



Thursday, May 26, 2011

jagung..!!



p/s: klu laki makan jagung ikut cara yg last 2.. sila la hindari ye.. melainkan anda pun sejenis.. haha

Friday, May 20, 2011

poster pikir sndiri

poster iklan yang tidak diketahui untuk apa...

stylo dan in-trend



















p/s: credit to telordibasuh