Pages

Friday, December 31, 2010

sayonara 2010.. ahlan wa sahlan 2011

2010 is leaving us and a new year 2011 is coming to greet us..

many things had happened during 2010 and everyone had successfully overcome any obstacles or problems..

and 2011 is coming with new challenges and obstacles for us to face it whether we like it or not..

although 2011 is just only begins but believed me.. in a blink of eyes 2012 is fast approaching..

so as a Muslim..

we should take note and do not waste any times to excel in dunnia and especially akhirah..

as time waits for no man..

last but not least..

HAPPY NEW YEAR and hoping it will bring prosperous and harmony to us and our country..


Monday, December 27, 2010

a moment to remember..

well played by the malaysian football team and the never-give-up supporter..

but it really nice and more appropriate if we as the malaysian supporter didn't shot LASER at the indonesian..

because we are much more behave and better supporter than the opponent..

for the team..

you are on the right track to bring back the glory of old-time football..

keep the spirits high and played like professional in any game especially this wed in jakarta..

if this the youngster that going to be the successor in the football arena..

im no shebby but believed me..

the whole malaysian will support you in any game..

p/s: do your best in jakarta and let see what the indonesian will say if we win this cup..

Thursday, December 23, 2010

nike.. just DO it..

just finished watching lu pikir la sendiri the movie..

it is really an excellent muvi as it shows us as human..

nothing is impossible in life if we dream it and never give up to achieve it..

every obstacles or problems that troubled us..

it just something we should thankful of as it is something given from God as a gift so that we can survive in this world and in the end being blessed by God for all the things we had done..

p/s: when somebody give you lemon, you should make lemonade from the juice and seasoning for cakes by using the outer skin.. haha


Tuesday, December 21, 2010

do not act. DO

it takes almost a year and a half for me to get my skripsi done.. although most of my friends only took a year to finish it and even less than 6 month.. and most of them is doing their clinical right now and currently under heavy stressful condition everyday.. and it will also affected me later..


and when the time comes.. i will try not to stress me off but always keep calm and enjoying the clinical as i do really looking forward for..



but before i entered clinical, im gonna enjoy my holiday and in the same time prepared mental and physical for the worst.. because i dont want to be in a stressful condition just like most of my friends.. as everybody knows stress does not help to promote good health to a person..


p/s: i've learnt many things from my supervisor for 1 1/2 year doing this skripsi.. and hopefully i can apply it during my clinical.. thanx a lot prof..



Thursday, December 9, 2010

bye bye

there used to be 3 kittens that lived with me..

but today, one had passed away..

it is so soon that he left us..

may you become a big and strong cat in heaven...



Tuesday, November 30, 2010

special tribute..

23 years and 6 month ago, i was born to this world.. since then i have been blessed with everything.. so i would like to tribute this post to everyone that made me who i am today.. and last  but not least.. im thankful to Allah for giving me the chances to live in this world and being one of prophet Muhammad ummah..


the final jigsaw puzzle

Aku ingin bermimpi denganmu
Ke awana untuk teman bintang bulan
Kerananya lebih terang sinarnya
Dengan kehadiran kau dan aku

Bagiku kaulah yang terindah
Manisnya senyuman anugerah Tuhan
Memarakkan api dalam diriku
Tak pernah aku sangka ada

Asingnya buatku
Asyik memikirkan dirimu

(korus)
Kau umpama susun silang kata
Yang terakhir untukku
Sekian lama ku mencari
Rupa-rupanya di depanku
Hidup ini tak bererti
Jika tiada cinta di hati
Untuk terus ku teguh berdiri

Bagiku kaulah yang terindah
Manisnya senyuman anugerah Tuhan
Memarakkan api dalam diriku
Tak pernah aku sangka ada

Asingnya buatku
Asyik memikirkan dirimu

(ulang korus)

Dan tak kira apapun
Yang terjadi dalam mimpiku
Usahlah ia berakhir
Tanpaku memilikmu

(ulang korus 2x)


Wednesday, November 17, 2010

seLAMat HarI RaYA eiduLADHa..!!

berjaya cipta rekod.. 
2 kali raya..
2 kali ak xblk mesia..
slalu must blk time raya pose..
tp xpe..
klu xbt skrg..
tah bler lg kn..
btw..
smbutan kt medan nie cm trlalu meriah sgt nie..
takbir dier dr smlm smpi la tgh malam xabes2..
cm skrg la.. 
dh kul 12.55am org takbir siap kompang2 lg..
cm trlalu smgt dh..
tp bgs la..
spatutnya smbutan raya eiduladha lg meriah dr eidulfitri...

papehal pun..


SELAMAT HARI RAYA HAJI..
dan kepada jemaah haji mendapat haji mabrur..
dan kpd suma..
jgn makan daging byk sgt..
xbrapa elok tuk kesehatan..



Sunday, November 7, 2010

sahabat peneman hidup..

NASIHAT yang boleh diikuti dalam membina persahabatan ialahsebagaimana pesanan al-Qamah (seorang sahabat Rasulullah saw) kepada anaknya:

Pertama, pilihlah sahabat yang suka melindungi sahabatnya, dia adalah hiasan diri kita dan jika kita dalam kekurangan nafkah, dia suka mencukupi keperluan.

Kedua, pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu, dia suka menerimadengan rasa terharu, jikalau ia melihat kebaikan yang ada pada dirimu, dia suka menghitung-hitungkan (menyebutnya) .

Ketiga, pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu, ia suka menerima dengan rasa terharu dan dianggap sangat berguna, dan jika ia mengetahui mengenai keburukan dirimu ia suka menutupinya.

Keempat, pilihlah sahabat yang jikalau engkau meminta sesuatu daripadanya, pasti ia memberi, jikalau engkau diam, dia mula menyapamu dulu dan jika ada sesuatu kesukaran dan kesedihan yang menimpa dirimu, dia suka membantu dan meringankanmu serta menghiburkanmu.

Kelima, sahabat yang jikalau engkau berkata, ia suka membenarkan ucapan dan bukan selalu mempercayainya saja. Jikalau engkau mengemukakan sesuatu persoalan yang berat dia suka mengusahakannya dan jika engkau berselisih dengannya, dia suka mengalah untuk kepentinganmu.

Dalam memilih sahabat kita hendaklah memilih sahabat yang baik agar segala matlamat dan hasrat untuk memperjuangkan Islam dapat dilaksanakan bersama-sama sahabat yang mulia



Friday, November 5, 2010



sempena Samy Vellu nk bersara dari dunia politik.. kita semua akn rindu quotes yang lawak dari Samy Vellu nie..

so.. cnie ad bbrapa petikan yg dlu penah menggamit suasana riuh se-Malaysia..



1. Samy Velu Berkata Tentang Pos Laju;

"Besoh kirim, hari ini juga sampai "



2. Di TV yang dia berkata dia malu;

"Ini prekara sangat memalukan saya dan kemaluan saya sangat-sangat la besar"



3. Samy berkata dalam ceramah;

"Kita akan bina satu jambatan wuntuk worang-worang kampong di sini"

Lantas seseorang bertanya,

"Datuk,sini takde sungai, buat apa bina jambatan?

dan Samy dengan bangga membalas ,

"Kalao takde sungai,kita bina sungai"



4. Kata-kata Samy yang tersohor kepada pemberita;

"Toll naik sikit, banyak marah saya. You worang ingat semua ini toll saya punyer bapah punya kah!"



5. Semasa krisis air;

"Semua worang diminta jangan membuang aiyerr..!"



6. Tentang masalah sosial;

"Worang-worang2 muda sekarang banyak suka hisap dade.." * *



7. Semasa kempen derma darah di Sg.Siput;

"Marilah kita semua menderma dare..."



8. Semasa memberi ucapan di pelbagai acara;

"Selamat datang saudara-mara semua" (Ia sepatutnya saudara-saudari)



9. Semasa bising-bising tentang Al Arqam;

"Saya gumbira bahawa didapati tiada pemuda MIC terlibat dalam kes arqam" *



10. Juga lawak tersohor Samy;

"Kita akan bina roket pigi matahari".....

Pemberita menjawab.."Tapi Dato, matahari terlalu panas untuk didekati"...

Jawab samy..

"Itu tade masalah....kita hantar waktu malam".... *

p/s: xkn ad dh org nk ganti dier ckp bnd lawak kt national tv..


Sunday, October 31, 2010

Isu pengharaman pemakaian tudung di IPTAdan IPTS di malaysia . Ahli ahli parlimen negara sudah mendapat kata sepakat bagi mengharamkan pemakaian tudung bagi pelajar wanita di ipta dan ipts di malaysia ini berikutan dengan faktor faktor kesihatan.Ini kerana pelajar pelajar wanita yang memakai tudung ini didapati kurang mendapat prestasi yang agak cemerlang.Kenyataan ini juga disahkan oleh pakar-pakar di hospital selayang yang membuat kajian terperinci pemakaian tudung ini.Mereka berkata tudung ini akan menyebabkan pengedaran udara yg kurangdan menyebabkan kepala yg melindungi otak akan menjadi kurang segar dan akan menjadikan otak mereka tidak aktif seperti pelajar-pelajar yg tidak memakai tudung.






Jadi bagaimana isu ini boleh berlaku topik ni sengaja ditulis dan hanya disiarkan kecil sahaja di bahagian mukasurat yg sekiranya tidak diteliti tidak akan nampak.adakah kerajaan malaysia takut akan hal ini.yang dulu begitu marah terhadap singapura yg memberhentikan 2 org murid perempuan kerana memakai tudung ke sekolah.Ape susah jadi dengan isu ini diam begitu sahaja kan.sekarang ape sudahj adi paku dulang paku serpih mengata orang dia yang lebih.Sekarang malaysia sanggup mengHARAMKAN pemakaian tudung pihak JAKIM juga tidak dapat berbuat apa apa dengan isu ini.Ini kerana semuanya terletak di tangan menteri-menteri di malaysia.bagaimana pula dengan Pak Lah yg selalu menjadi imam di masjid masjid adakah dia juga bersetuju dengan isu pengharaman pemakaian tudung ini.jadi bagaimana seorang imam boleh setuju tentang pengharaman pemakaian tudung ini.Bagi pihak universiti islam antarabangsa malaysia UIAM).International islamic university malaysia (IIUM) juga hanya menunggu dan lihat sahaja apa yang akan terjadi.universiti ini dahulu yg mewajibkan setiap pelajar wanitanya memakai tudung apabila memasuki kawasan universiti kini hanya mengambil endah tak endah sahaja mengapa MALAYSIA sekarang ini.






MALAYSIA yang dulunya dikenali kerana agama rasminya adalah agama islam.kini boleh mengharamkan pemakaian tudung di malaysia yang kita semua sudah maklum sebagai seorang wanita islam wajib memakai tudung. isu ini sengaja tidak digembar gemburkan agar tidak mahu berlaku kekecohan ataupun ape-ape reformasi.Pihak media massa seperti TV juga tidak mahu mengambil inisiatif bagi membetulkan semua ini. adakah malaysia sudah lemah.....Pihak menteri juga sudah mengeluarkan notis bagi pengharaman pemakaian tudung ini di semua IPTA dan IPTS dan juga akan menghantar notis ini ke sekolah-sekolah.Pihak menteri juga telah menyenaraikan beberapa jenis tudung yang haram dipakai sewaktu berada di dalam sekolah ataupun kawasan kampus antara jenis tudung yang tidak boleh dipakai ialah:-






1)TUDUNG SAJI
2)TUDUNG PERIUK
3)TUDUNG TERMOS
4)TUDUNG CAT

dan bagi jenis TUDUNG BOTOL yang selalu menjadi permainan murid sekolah masih didalam pemerhatian.

p/s: jgn marah ye.. nnt kn jual.. hehe.. jgn riso.. mesia xkn jadi cm 2.. klu btul2 trjadi.. kt suma kn isytiharkan perang..


Friday, October 29, 2010

budu and cencalok are the best in the world..

when im checking my email.. i come across this hilarious email forwarded from somebody to somebody.. and just before i hit the delete button.. there is something that makes me LOL.. haha.. and im gonna share with you what it is about..

when so say facebook, everybody in the world knows about facebook.. even before kesultanan melayu melaka.. don't believe me.. here is the proof and look for youself and please make yourself believe.. haha











Sunday, October 24, 2010

aktiviti malam minggu..

nothing much to say..

but pictures will tell a thousand words or maybe more..



this picture is courtesy of Sarah Mohamad


Tuesday, October 19, 2010

org bkn Islam yg faham isi al-quran

bangsa cina adalah bangsa role-model tuk dunia bahwa mereka tidak pernah berputus asa dan sentiasa berusaha untuk merubah nasib mereka..

dan kalu nk diikutkan mereka dah memahami dan menghayati firman Allah bahwa Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum trsebut jika kaum itu sendri xmaw berubah..

knape mereka bleh jadi mcm tu sedangkan penganut Islam terutama MELAYU xleh jd cm 2??





inilah yg kita carik tahu dan pikirkan bersama-sama...

bkn komplain tp cuma mlahirkan pendapat..

adakah klu kita komplen menunjukkan kita nie xbersyukur dgn ap yg kt ad??

adakah kalu kita komplen menunjukkan kite nie xmampu tuk bt bnd 2??

adakah klu kita komplen menunjukkan yg kite nie lemah??

atau adakah kite komplen menunjukkan yang kite nie ada hak tuk bersuara dan org lain spatutnya menghormati hak tersebut???





*******************************

semua penganalisa mengatakan yang kite nie dh smakin maju dlm meneruskan kehidupan kt dunia nie.. setiap hari ada je bnd yg dipatenkan sbg satu teknologi baru yg semakin hari semakin memudahkan segala kerja kite..

bler kite dh smakin maju.. begitu juga dgn pemikiran seseorang akan bertambah maju sehingga ad yang sggp mngatakan agama nie jumud dan out of date.. dan disini juga la kite dh pandai berbicara hak yang dimana adakalanya hak itu disalahertikan dan disalahgunakan...

ini termasuklah hak tuk bersuara.. slh satu hak bersuara kite adalah untuk mnyatakan apa saje yg tercetus dalam pemikiran atau bahasa mudah pendapat masing.. dan hak ini bknlah hak yg mutlak karena kite nie hidup dalam masyarakat dan stiap ap yang kita ingin ucapkan @ tulis hendaklah pertimbangkan org disekitar supaya ada yang tidak terasa.. dan ia juga haruslah disusuli dengan bnd2 yng bermanfaat dan bergune bkn hanya omongan kosong maupun fitnah yang boleh mencetuskan permusuhan..





*************************************

stiap manusia juga mempunyai hak tuk komplen@mnyatakan rasa ketidakpuasan hatinya samada secara terang @ sembunyi.. org xkn komplen kalu sesuatu bnd 2 xmnyusahkan org len.. cnthnya.. urusan kerajaan.. rakyat xkn komplen mengenai perkhidmatan awam sekiranya perkhidmatan yang diberikan tidak mempersulit dan tiada karenah birokrasi.. dan jika perkara sebaliknya yg berlaku.. maka rasuah akan menjadi-jadi.. dan mnurut agensi rasuah dunia.. indonesia masih lg menduduki tmpt pertama dlm ranking gelaja rasuah.. ini disebabkan berdasarkan pngalaman.. stiap urusan dgn agensi krajaan akan dipersulitan semaksimal mungkin dan ini mendorong rakyat tuk memberi rasuah.. cnthnya.. urusan imigrasi tuk warga asing.. sntiasa dipersulitkan.. klu tuk student.. surat fakultas ad expired plk.. padahal klu kite tgk pada undang2 RI.. xde la plak tulis pasal bnd 2.. dan ini menyebabkan ramai mahasiswa berjinak2 merasuah pgawai imigrasi spy urusan dipercepat.. PADAHAL SUMA TAW CAKAP JE YANG RASUAH TU haram TAPI KORG BUAT GK.. duk sibuk ckp krajaan rasuah suma.. tp korg rasuah xpe plak.. haih.. mcm mn pun.. xleh nk slh mereka juga.. sbb keadaan mendesak la bt kt suma sggp untuk merasuah pegawai krajaan itu..

dan bler kite komplen pasal hal nie.. mcm ugutan diberikan sehingga menyebabkan mahasiswa hanya mampu protes secara senyap karena xmaw ada mslh ngn imigrasi kemudian hari dan hanya ikut je praturan yg xpernah wujud.. ini semua karena memikirkan diri sndri brada di negara org dan tidak mahu menimbulkan kekecohan sehingga mencalitkan hitam arang ke negara terchenta..





***************************************

namun pada hakikatnya, bkn semua org ada kebranian untuk menyuarakan pendapatnya kepada org lain karena berbagai faktor yang menghambatnya.. dan kite spatutnya yang sentiasa brani tuk menyuarakan pndpat secara terang-terangan jgn la pula mngatakan org yg komplen secara senyap adalah seorang yang lemah.. xsemestinya yg senyap nie lemah dan vice versa.. setiap org ad kekurangan masing2 dan ini menjadikan kita nie makhluk unik dan menjadikan bumi nie seronok tuk dijalani..





Monday, October 18, 2010

petua yg harus diikuti bkn petua org tua yg mrepek

:::PETUA IMAM SYAFIE:::

■Empat perkara menguatkan badan


1. makan daging

2. memakai haruman

3. kerap mandi

4. berpakaian dari kapas



■Empat perkara melemahkan badan


1. banyak berkelamin (bersetubuh)

2. selalu cemas

3. banyak minum air ketika makan

4. banyak makan bahan yang masam







■Empat perkara menajamkan mata


1. duduk mengadap kiblat

2. bercelak sebelum tidur

3. memandang yang hijau

4. berpakaian bersih



■Empat perkara merosakkan mata


1. memandang najis

2. melihat orang dibunuh

3. melihat kemaluan

4. membelakangi kiblat







■Empat perkara menajamkan fikiran


1. tidak banyak berbual kosong

2. rajin bersugi (gosok gigi)

3. bercakap dengan orang soleh

4. bergaul dengan para ulama



■4 CARA TIDUR


1. TIDUR PARA NABITidur terlentang sambil berfikir tentang kejadian langit danbumi.

2. TIDUR PARA ULAMA' & AHLI IBADAHMiring ke sebelah kanan untuk memudahkan terjaga untuk solatmalam.

3. TIDUR PARA RAJA YANG HALOBAMiring ke sebelah kiri untuk mencernakan makanan yang banyakdimakan.

4. TIDUR SYAITANMenelungkup/tiarap seperti tidurnya ahli neraka.






Sunday, October 17, 2010

kemajuan yang merosakkan..

20 oktober 2010 nie.. melaka secara rasminya akn diisytiharkn negeri maju dan dptla join negeri selangor.. dan jika xde halangan dan izin-Nya, Malaysia juga akan diisytiharkn negara maju pada tahun 2020 nnt..

najib pun dh bentangkn bajet tuk 2011 yang dijangka akan mendorong dan meletakkan mesia menjadi negara yang high-income pada masa hadapan seterusnya berhasil mencapai kemajuan pada tahun 2020 selaras dengan wawasan mahathir..

tp sedar tak kita semua.. bahwa kemajuan yang ingin kita kejar nie.. adalah kemajuan semata2 duniawi berdasarkan landasan2 yang dibentangkan oleh kerajaan yang digunapakai sebagai platform tuk menjadi negara maju..

tidaklah salah untuk menjadikan mesia nie sebuah negara yang maju dan rakyat dapat menikmati segala kemajuan yang ada dengan mudah tanpa meminggirkan seorang rakyat pun..

tapi negara maju yang mcm manakah kita nk contoh? klu kt teruskn dasar pandang ke timur sprti mahathir buat.. dan jadikan negara timur sbg model negara maju.. kita akan dapat menjadi negara maju yg begitu hebat skali.. USA pun xmampu lawan jepun.. tp kite kn igt.. kemajuan jepun hanya dunia sahaja sehinggakn rohani mereka kekosongan.. faktanya.. setiap hari must akan ada yg bunuh diri akibat tekanan yg dihadapinya.. jika kerohanian mereka turut maju.. maka xkn ada lagi mslh bunuh diri..

mgkn akan ada org ckp.. kita amik je ap yg baik dr negeri jepun 2 dan tgglkn bnd buruk.. erm.. logik akal mmg btul dh.. tp cuba kt lihat sekeliling kita.. mesia pada tahun 2010.. 10 tahun sblm menjadi negara maju.. bebrapa banyak kemungkaran yang berleluasa.. brapa byk tmpt2 syaitan didirikan stiap hari.. brapa byk org mnjadi sombong dan takbur serta angkuh dgn penciptanya?? berapa byk .... (isi la sendirinya.. ak pun xmampu nk sebut dh)..

klu nk ikutkn.. mesia dh byk bngunan tinggi2.. shinggakn ada KLCC yang dlu pernah mnjadi bgnn trtinggi di dunia tetapi akhlak rakyatnya semakin hari menjadi smakin runtuh dan hilang bgitu saje.. kalu begini la keadaan kite pada ms pengisytiharan negara maju pada tahun 2020... kmungkinan amarah Allah akan kena gk kt kita semua..

spatutnya kt haruslah lebihkan rohani dari duniawi.. pemerintah wajib sediakn landasan bagi negara dan rakyt tuk mencapai negara maju 2020 dan pada ms yang sm memperhebatkan dan memperbanyakan pengisian2 rohani spy mesia pada tahun 2020 menjadi negara yang maju dari segi materialnya dan mewah dengan akhlak dan penuh kerohanian pada rakyatnya...


hidup nie stress rupanya..

ak touch down KLIA 3/10/2010 dengan menaiki pesawat Malaysia Airlines.. tu pun ak bli tiket last minit.. mlm sblm flight ak book tiket and bli on the spot esok pagi.. nie 1st time buat keje gler cm nie..

smpi KLIA bateri samsung omnia ak pun dh nk empty.. ak pun try la charge hp kt tepi toilet.. bnd free kn la try.. tp ak jd malu la plak sbb xreti pki mesin 2.. last2 ada mamat bangladesh (bkn pekerja KLIA tp org yg br touchdown gk.. dr mana jgn tny ak sbb ak pun xtaw) yg tlg ak pki mesin 2.. haih.. sungguh malu.. nie la akibatnya dh lama xblk mesia sampai dah xtaw pakai bnd2 high tech nie..

dan time ak bli tiket 2.. ak just bli one way ticket sbb xtaw bler nk bli medan blk.. last2 bli la gak sbb bapak ak tny.. dier nk book ticket sbb dier nk g off-shore la plak.. so nk x nk trpksala bli gk..

spnjg brapa tahun tah ak duk kt medan nie.. ak rs nie la kot 1st time ak rs stress mlampau smpi ak rs ptt blk mesia esoknya..

dan skrg ak dh ad kt mesia.. wlaupun kdg2 ak trpkr gk pasal bnd 2 tp cm mn pun.. ak dh xstress dh.. so andaikata ak akan stress lg akn dtg.. ak nk g bali skali lg tuk release stress ak.. tp kn la kumpul duit dlu.. nk mnta ngn bpk ak.. cm pyh la plak.. sbb ak dh penah g.. xkn nk g skali lg kot.. huhu..

dan mgkn akan ada org ckp.. pehal nk g bali tuk lepaskn stress.. baek g semayang ke. g msjd ke.. ada gak pekdahnya.. hurm.. yg pertama.. suka ati ak la.. ko xdpt pegi.. pastu nk jeles plak.. GO TO HELL..!! yg kedua.. ak xmcm korg kot.. bler stress @ susah br la nk g msjd.. smyg bagai.. pose sunat la konon.. padahal slama nie klu xde prob.. ko g berfoya2 dan bt maksiat xdela plak ko nk igt Allah s.w.t kn??? haih..

xmemasal tremosi plak.. haha.. sori la ye.. ak cm dh benci ngn org yg hipokrit atau nama saintifik dier MUNAFIK dlm bab agama nie.. bgs la ko bg nsihat kt ak cm 2.. btul dah ap yg korg ckp dan ak trima nasihat korg.. tp alangkah bgsnya klu korg dh bt bnd tu dlu sblm nasihat org spy dpt menjadi teladan tuk org ramai.. *** (ak nk berperibahasa tapi xkluar plak idea2 yg menarik.. huhu)

papehal pun.. ak dh trasa sgt lama kt mesia nie.. padahal br 2 mggu.. kin sbb ak trpkr2 keje yg ad kt medan 2.. kdg2 bt ak xtenang jdnya.. erm.. xpelah.. mgkin nie suma ada kesalahan yang ak buat ngn org @ maha pencipta..  dan nsb ak jd cm nie.. spy ak kembali sedar diri dan bertobat la ye.. kin mati sok luse.. xde sapa yg taw..


Friday, October 15, 2010

jenis manusia yang menuju akhirat..

Barisan pertama:
Di iringi dari kubur dlm keadaan tidak bertangan & berkaki . keadaan ini dijelaskan melalui seruan Allah S.W.T : "Mereka orang2 yg menyakiti hati jiran sewaktu hidup mereka. Mereka yg sombong & tidak berbuat kebaikan kepada jiran tetangga akan mendapat kehinaan didunia maupun di akhirat".
 Firman Allah 'aku akan memalingkan hati orang yg sombong serta takbur di muka bumi ini dengan tiada alasan yg benar dari (memahami) ayat2 ku(yg menunjukkan kekuasaan ku),itulah balasan & tempat kembali mereka adalah neraka".

Barisan ke-2:
Di iringi dari kubur dlm bentuk babi hutan datang seruan Allah "mereka orang yg meringan2kan solat sewaktu hidup,sesungguhnya orang yg memelihara solat 5 waktu akan dihindari dari siksa kubur sebaliknya, mereka yg mengabaikan maka waktu dia mati, Mayatnya akan dihimpit oleh liang lahat sehingga berselisih tulang rusuk."
Rasulullah saw bersabda "sesungguhnya seorang hamba apabila dia berdiri untuk bersolat,maka di letakkan semua dosanya di atas kepala & kedua2 bahunya, maka setiap kali dia rukuk atau sujud, berjatuhanlah dosa2 itu.

Barisan ke-3:
Di iringi dari kubur dgn bentuk keldai & perut penuh ular serta kala jengking "mereka adalah orang yg enggan membayar zakat ketika hidupnya walaupun pada ketika itu mereka tergolong dlm orang yg berkemampuan. Inilah balasannya & tempat kembali mereka adalah neraka.

Barisan ke-4:
  Diiringi dari kubur dlm keadaan darah memancut keluar dari mulut "Mereka adalah antara orang yg suka berdusta ketika berjual beli. Berniagalah dengan jujur serta amanah agar hasil yg diperoleh datang dari sumber yg halal.

Barisan ke-5:
  Diiringi dari kubur dalam keadaan berbau busuk seperti bangkai ketika itu Allah menurunkan angin sehingga bau busuk itu menganggu ketenteraman padang mahsyar "Mereka ini adalah orang yang menyembunyikan perlakuan derhaka, takut diketahui oleh manusia tetapi tidak pula takut kepada Allah. inilah balasannya & tempat mereka juga adalah neraka.

Barisan ke-6:
Diiringi dari kubur dengan keadaan kepala terputus dari badan mereka adalah orang yg dahulunya menjadi saksi palsu.

Barisan ke-7:
 Diiringi dari kubur tanpa lidah tetapi mengalir darah & nanah dari mulut mereka. Me reka ini adalah orang yg enggan memberi kesaksian kebenaran.

Barisan ke-8:
Diiringi dari kubur dlm keadaan terbalik,kepala kebawah & kaki ke atas. M ereka adalah orang yg melakukan zina. Tempat mereka juga adalah di neraka. Sabda rasulullah "tiada bersunyi2an antara seorang lelaki & wanita,melainkan wujudnya syaitan sebagai orang ketiga antara mereka".

Barisan ke-9:
Diiringi dari kubur dengan wajah hitam & bermata biru, sementara dlm diri mereka penuh dengan api gemuruh mereka adalah orang yg makan harta anak yatim dengan cara yang tidak sepatutnya.

Barisan ke-10: 
Diiringi dari kubur dlm keadaan tubuh berpenyakit sopak & dipenuhi kusta. M ereka ini adalah orang yg derhaka kepada ibu bapa sewaktu hidupnya.

Barisan ke-11: 
Diiringi dari kubur dlm keadaan buta,gigi panjang seperti tanduk lembu jantan,bibir terjuih hingga ke dada & lidah terjulur hingga ke perut serta keluar pelbagai kotoran yg menjijikkan. Mereka ini adalah orang yg minum arak sewaktu hidupnya.

Barisan ke-12: 
Diiringi dari kubur dengan wajah bersinar2 seperti bulan purnama. mereka melalui titian Siratulmustakim seperti kilat. Datang suara dari sisi Allah yang memaklumkan "mereka semasa hidupnya adalah orang yg beramal salih & melakukan kebaikan. Mereka juga menjauhi perbuatan derhaka, memelihara solat lima waktu & meninggalkan dunia dalam keadaan bertaubat. Inilah balasan mereka & tempat kembali mereka adalah syurga, beroleh keampunan, kasih sayang & keredhaan Allah S.W.T"


BACALAH YASSIN 

RASULULLAH s.a.w telah bersabda yang bermaksud: "Bacalah surah Yassin kerana ia mengandungi keberkatan", iaitu:

1. Apabila orang lapar membaca surah Yaasin, ia boleh menjadi kenyang.
2. Jika orang tiada pakaian boleh mendapat pakaian.
3. Jika orang belum berkahwin akan mendapat jodoh.
4. Jika dalam ketakutan boleh hilang perasaan takut.
5. Jika terpenjara akan dibebaskan.
6. Jika musafir membacanya, akan mendapat kesenangan apa yang dilihatnya.
7. Jika tersesat boleh sampai ke tempat yang ditujuinya.
8. Jika dibacakan kepada orang yang telah meninggal dunia, Allah meringankan siksanya.
9. Jika orang yang dahaga membacanya, hilang rasa hausnya.
10. Jika dibacakan kepada orang yang sakit, terhindar daripada penyakitnya.
11. Rasulullah s.a.w bersabda: "Sesungguhnya setiap sesuatu mempunyai hati dan hati al-Quran itu ialah Yassin. Sesiapa membaca surah Yassin,nescaya Allah menuliskan pahalanya seperti pahala membaca al-Quran sebanyak 10 kali.
12. Sabda Rasulullah s.a.w lagi, "Apabila datang ajal orang yang suka membaca surah Yassin pada setiap hari, turunlah beberapa malaikat berbaris bersama Malaikat Maut. Mereka berdoa dan meminta dosanya diampunkan Allah, menyaksikan ketika mayatnya dimandikan dan turut menyembahyangkan jenazahnya".
13. Malaikat Maut tidak mahu memaksa mencabut nyawa orang yang suka membaca Yaasin sehingga datang Malaikat Redwan dari syurga membawa minuman untuknya. Ketika dia meminumnya alangkah nikmat perasaannya dan dimasukkan ke dalam kubur dengan rasa bahagia dan tidak merasa sakit ketika nyawanya diambil.
14. Rasulullah s.a.w bersabda selanjutnya: "Sesiapa bersembahyang sunat dua rakaat pada malam Jumaat, dibaca pada rakaat pertama surah Yaasin dan rakaat kedua Tabaroka. Allah jadikan setiap huruf cahaya di hadapannya pada hari kemudian dan dia akan menerima suratan amalannya di tangan kanan dan diberi kesempatan membela 70 orang daripada ahli rumahnya tetapi sesiapa yang meragui keterangan ini, dia adalah orang-orang yang munafik.


p/s: sbg renungan bersama dan memohon perlindungan Allah supaya mendapat keampuanan dan syafaat-Nya di akhirat kelak..

Saturday, October 9, 2010

1st time..

1st time rs stress kt medan..


1st time gk la ak bli tiket flight on the spot..

1st time gk bli tiket pki duit sendiri (duit blnja bulanan tp duit bpk ak gk)

1st time cuba charge hp kt KLIA (seb bek free klu x.. )

1st time xreti gune brg modern nie smpi mamat bangla tlg ak charge hp ak pki mesin 2.. (pdhal kt citu ad je tulis cara pakai)

yg nie lg best..

1st time tlg awek canada yg ttba terjatuh time nk nek bas g lcct... (kiut je awek 2 pastu dpt la mkn free kt mcd.. awek 2 blanje slps ak cuba cucuk jarum.. haha)

byk lg 1st time ak..

tp mls nk tulis suma..

kng korg suma stress plak..

haha

Thursday, September 23, 2010

i have a dream..

every kids on the world has their own dream what they are gonna do or be when be a grown up.. so do I, when im a little kid, i dreamt that i wanna be some filthy rich guy but in the good way so that i can buy anything that the world offered to me..

and this is supported by our family insurance agent, she is chinese and one day she read my palm and said when im grown up, i will be filthy rich and kinda stingy.. huhu..


but as a muslim i don't believe it but turn it as a motivational drives for me to be like that someday..

and after spm, i do voice my opinion to further my study in business but i got shot down heavily by my family especially my mom.. huhu again.. haha..



then i got kinda a few offer from university that want me to enroll in theirs. first, the UTM offer me in chemical engineering but i turn down the offer as i sad to myself that i wont do chemistry after spm as i can't really understand it although during exam i do get good grade.. haiya..




then, because i just try and error sign up for Petronas summer camp, and attended the camp and got interviewed and so on, and the Petronas do offer me an opportunity to further my study there in IT although during the interview i begged them to give me the chemical engineering.. haha.. im thinking that im the only one interviewee that asked or make them to switch my field during interview.. haha..

and because of that i thought im not gonna get the Petronas offer but maybe there is something in me that the Petronas people loves so i've given an opportunity in a life time to be studying and working with one of the largest company in the world and make my dream a little bit closer. because i turned down the UTM offer so im goin with the Petronas. but during the day to pay the fees, another offer come to me at the same day which USU in dentistry.





because USU offer me dentistry, my mom asked me to choose USU as there is job stability when im graduated as during that day only a few IT- graduated do really get a permanent job and others just be a farmer and planted the grapes.. huhu




 so here i am in USU doing dentistry and hopefully dentist in Malaysia can really make a fortune and make me filthy rich. hopefully when im graduating, the government has increase the dentist minimum salary to RM15,000/month excluding allowances.. haha





  
you just wait mr. Tony Fernandes, that im gonna be much more richer then you and take over you airline company so that i can fly around the world for freeeeee.......... yeah.. YOU'RE GOIN DOWN.. HAHA

 

 then maybe im gonna be involved in politic to save the Malaysian politic from corrupted people from both side..


Wednesday, July 28, 2010

esok saja ya...!!

Breathe in right away, Nothing seems to fill this place
I need this everytime, So take your lies get off my case
Someday I will find, A love that flows through me like this
And this will fall away, this will fall away

You're getting closer, to pushing me Off of life's little edge
Cause I'm a loser And sooner or later you know I'll be dead
You're getting closer, you're holding the rope and taking the fall
Cause I'm a loser, I'm a loser, yeah

This is getting old, Well I can't break these chains that I hold
My body's growing cold, There's nothing left of this mind or my soul
Addiction needs a pacifier, The buzz of this poison is taking me higher
And this will fall away, this will fall away

You're getting closer, to pushing me Off of life's little edge
Cause I'm a loser And sooner or later you know I'll be dead
You're getting closer, you're holding the rope and taking the fall
Cause I'm a loser, I'm a loser

(solo)

You're getting closer, to pushing me Off of life's little edge
Cause I'm a loser And sooner or later you know I'll be dead
You're getting closer, you're holding the rope and taking the fall
Cause I'm a loser, I'm a loser, yeah

You're getting closer, to pushing me Off of life's little edge
Cause I'm a loser And sooner or later you know I'll be dead
You're getting closer, you're holding the rope and taking the fall
Cause I'm a loser, I'm a loser, yeah

Monday, July 26, 2010

write you a song..



I don't know how to make lots of money
I got debts that I'm trying to pay
I can't buy you nice things, like big diamond rings
But that don't mean much anyway
I can't give you the house you've been dreaming
If I could I would build it alone
I'd be out there all day, just hammering away
Make us a place of our own

I will write you a song
That's how you'll know that my love is still strong
I will write you a song
And you'll know from this song that I just can't go on without you

I don't know that I'd make a good soldier
I don't believe in being violent and cruel
I don't know how to fight, but I'll draw blood tonight
If somebody tries hurting you

I will write you a song
That's how you'll know that my love is still strong
I will write you a song
And you'll know from this song that I just can't go on without you

Now that it's out on the table (it's out on the table)
Both of us knew all along (knew all along)
I've got your loving and you've got my song

I don't know how to make lots of money
I don't know all the right things to do
I can't say where we'll go, but the one thing I know
Is how to be a good man to you
Until I die that's what I'll do

I will write you a song
That's how you'll know that my love is still strong
I will write you a song
And you'll know from this song that I just can't go on without
I will write you a song (I will write you a song)
That's how you'll know that my love is still strong (love is still strong)
I will write you a song
And you know from this song that I just can't go on without you



Saturday, July 24, 2010

wanted "muslim". DEAD or DEAD..

r u a muslim..??

if yes..

then it's a sin being a muslim <<< please click here for more..


adakah btul berdosa sekiranya kita mengaku sbg Islam..??

itu la yg cuba disampaikan oleh yahudi kepada semua orang sehinggakan Islam disamakan dengan teroris @ pengganas @ extremis dll..

kita pula sebagai umat Islam hanya mampu berdiam diri apabila saudara kita yg sggp menggadaikan hanya demi mempertahankan sekangkang tanah dari drampas dibunuh dengan kejam oleh yahudi laknatullah..


dan benarlah hadis nabi yang menyatakan diakhir zaman umat Islam seperti buih-buih yang bertebaran di lautan.. walaupun bilangannya banyak namun pabila dilanda ombak, hancurlah buih itu semua..




Thursday, July 15, 2010

harga minyak naek!!?? kt ketawa dlu..

Ada kisah seorang anak yang diberi peluang untuk belajar di Amerika untuk dapatkan degree, tapi selepas 15 tahun, tak pernah lulus, akhirnya bapak dia dah tak sanggup lagi tanggung beban wang untuk anaknya itu, terpaksalah dia bawak balik ke Malaysia.

Sepanjang perjalanan dari airport ke rumah, bapaknya diam aje (marah la tu).

Si anak dah rasa tak best, so dia pun cari la idea untuk berbual & tunjuk pada bapak dia yang dia kat Amerika ada gain something la dgn pekembangan teknologi. So dia cakap dgn bapak dia:

Anak: Bapak tau tak, kat Amerika sekarang teknologi dah maju giler. Sekarang nak buat sosej tak payah nak sembelih lembu, buang kulit, masuk je lembu dalam machine, dah jadi sosej....

Bapak: Itu teknologi dah lapuk. Kat Malaysia lagi advance. Aku 32 tahun dulu, masukkan sosej aje dah keluar lembu sekor... menyusahkan plak tu...

p/s: sp yg ad mak bapak lg.. idup jgn la nk myusahkn dorg walaupun mereka mak bapak anda sndri dan bkn kepunyaan org len..

Monday, July 12, 2010

oh lelaki ! oh wanita !


ad membe ak ckp wanita nie dijadikan dari tulang rusuk lelaki yang bengkok..

so cm mn pun mnjadi tugas lelaki tuk membimbing wanita itu dengan penuh lemah lembut...

adakah bermaksud cm mn pun..

seorang wanita itu harus mengikut cakap lelaki tanpa mempunyai hak untuk menyuarakan isi hatinya??

kemudian mcm mn pula dengan pompuan yang slalu meminta/merengek/merayu dengan lelaki untuk memenuhi permintaannya dimana kebiasaannya si lelaki akan mengikut sahaja ap yang si wanita mau karena ingin menunjukkan rasa sayangnya..

yela..

sapa yang xsayang bini @ awek kn.. haha

tp bg pendapat ak la..

seorang lelaki xleh la nk suh si wanita dengar ckp dier je tanpa mendengar ap isi hati seorang wanita itu.. itu dah jd cm diktator dah 2..

mahathir pun xdela jd diktator yg melampau.. kdg2 dier dgr gak ap rakyat cakap...

 bler kite dah berkawen... ia melibatkn 2 orang dan 2 jenis orang yang berbeda cara pikir dan pendapat..

maka.. spatutnya dalam buat apa-apa pun perlu la melibatkan komunikasi 2 hala.. dan kadang2 perlu juga seorang lelaki mengalah kepada si wanita.. dan ini tidaklah bermaksud si lelaki itu hanya mengikut telunjuk wanita sahaja..

walaupun kt harus sayang bini @ awek kite.. dan disebabkan sayang itu kite mngikut sahaja ap kehendak si wanita.. tp dalam masa yang sama.. kita sebagai lelaki harus la menegur jika si wanita itu melakukan kesalahan secara berhikmah.. dan begitu juga si lelaki harus menjatuhkan egonya supaya dapat menerima teguran dari si wanita jika si lelaki melakukan kesilapan..

kesimpulan dier, kalu laki @ korg yang agak2 diktator 2.. korang tinggalkan je la.. suh dier kawin dengan diri sendiri kalu hanya nak dengar ckp dier semata-mata dan xnk menerima pendapat orang lain..

THAT'S HOW FAIZ SEES IT..